آغاز …

با تأييدات خداوند متعال ، دبيرستان دين و دانش در سـال تحصيلی 73-72 با هدف ايجاد زمينه های مساعد به منظور رشد و ارتقای سـطح اعتقادی ، علمی ، اجتماعی و فرهنگی نوجوانان عزیز کشورمان در راستای تعاليم مذهبی ، تهذيب نفس و پرورش فضايل اخلاقی و انسانی تأسيس شد و در ادامه موفق به کسب رتبه درجه يک در طرح درجه بندی مدارس منطقه گرديد و تا کسـب مقام اول در امتحانات نهايی منطقه ارتقاء پيدا نمود .

فلسفه ما …

« دين و دانش» نامی قرآنی و مصداق آن آيه 2 سوره جمعه است که می فرمايد :

« يُزَکّيهم وَ يُعَلّمهُمُ الکتابَ و الحِکمَه »

با نزول اين آيه پيامبر اعظم(ص) به عنوان اولين و برترين مربی بشريت از جانب خداوند مأموريت يافت تا با اولويت «تربيت بر تعليم» و «پرورش بر آموزش» رسالتش را عملی ، و آنان را از ضلالت و گمراهی رهانيده و به وادی هدايت و نور رهنمون سازد .

مسؤلين و دست اندرکاران مؤسسه آموزشی فرهنگی دين و دانش فرمانیه نيز با سرلوحه قرار دادن تعليمات و خلقيات آن پيامبر عظيم الشأن کليه فعاليت های تربيتی و آموزشی خود را در همان بستر تعريف و با چنان رويکردی نقشه راهشان را ترسيم و سپری نموده و خواهند نمود . ( ان شاء ا…)

منظومه رشد مجتمع فرهنگی، آموزشی دین و دانش فرمانیه

1-شخصیت:

الف)عدالت محور: برای رسیدن به زندگی بهتر به ابعاد فکری، جسمی و روحی خود و دیگران به صورت هماهنگ و متعادل اهمیت داده و از برنامه های مرتبط با این ابعاد به صورت متعادل استقبال می کند.

ب) یادگیرنده: به یادگیری علاقه داشته و از آن لذت می برد – تفکر قالبی نداشته و به دنبال کسب فهم عمیق دانش، مفاهیم و معانی است – یادگیری هایش را در زندگی به کار می برد – به دنبال برقراری ارتباط بین آموخته ها به منظور سودمند کردن آنهاست.

ج) مفید: امیدوار است و تلاش می کند و به رخداد ها با نگاه واقع گرایانه نگریسته و از آنها به عنوان فرصت هایی برای پیشرفت استفاده می کند.

2-طبیعت:

الف) آگاه: به دنبال کشف مفاهیم، ایده ها و مسایلی است که دارای اهمیت محلی و جهانی هستند و برای بدست آوردن دانش عمیق در طبیعت فکر می کند.

ب) متفکر: در تفکر انتقادی و رویارویی با مسایل پیچیده ابتکار عمل داشته و خلاقانه استدلال می کند – حس کنجکاوی طبیعی خود را حفظ کرده و توسعه می دهد – مهارت لازم برای تحقیق را دارد – به جستجوگری و یادگیری علاقه مند است.

ج) دوستدار محیط: دوستدار طبیعت بوده و مراقب آن است با استفاده از خدمات عمومی، استفاده بهینه از منابع طبیعی و توسعه انرژی های پاک در محافظت از طبیعت می کوشد.

3-اجتماع:

الف) انسان دوست: با دیگران همدلی می کند – به نیازها و احساسات دیگران احترام گذاشته و از آنها حمایت می کند – برای خدمت به جامعه تعهد دارد.

ب) مسئول: نسبت به انجام کار، تعهد دارد – کار خود را درست و کامل انجام می دهد و اهمال نمی کند – به قانون مسلط و ملتزم است و به مسایل اجتماعی واکنش نشان می دهد.

ج) فعال بین المللی: به فرهنگ، دیدگاه ها، ارزش ها و سنت ها احترام می گذارد – با فرهنگ سایر جوامع آشناست و به آنها احترام می گذارد عقاید متفاوت را بدون تعصب می شنود.

د) توانمند: می تواند ایده ها و اطلاعات را درک و بیان کند – می تواند بیش از یک زبان یا گویش را به کار برد – راه های ایجاد ارتباط موثر را می داند – به همکاری منطقی با دیگران علاقه مند است.

4-مدیریت:

الف) هوشمند: علاوه بر ارزش نهادن به زندگی در زمان حال، به مطالعه در رویداد ها و نیاز های آینده پرداخته و با تلاش برای پیش بینی آنها در جهت رسیدن به اهداف آینده خود برنامه ریزی می کند.

ب) شجاع: در شرایط نا آشنا و نا مطمئن، با شجاعت و دور اندیشی با ایده ها، نقش ها و پدیده ها روبرو می شود – از باور های خود دفاع و آنها را بیان می کند – برای کشف راهبرد های جدید و ایجاد تغییر شجاعت نشان داده و تحول گراست.

ج) حسابگر: در نحوه به کار گرفتن پول، برنامه ریزی پس انداز، مدیریت پول و فرایند های مالی توانمند است.

5-معبود:

الف) مومن: به خالق، معاد، نبوت و آنچه در شریعت، غیب نامیده می شود و امور معنوی مانند برکت و زیارت و امر به معروف و نهی از منکر ایمان دارد.

ب) شریعت محور: به دستورات دینی که ریشه در شریعت دارد مانند نماز و روزه و احکام شرعی و افعالی که نتیجه تقید به دین است معتقد بوده و آنها را برای اطاعت از خدا انجام می دهد.

ج) با صداقت، راستی، انصاف و عدالت رفتار کرده، به کرامت خود و دیگران احترام گذاشته و مسئولیت رفتار خود و پیامد های آن را می پذیرد.

  • ۱

    توجه به رویکرد تربیتی و انسانی به‌عنوان زمینه و بستر برنامه‌های آموزشی

  • ۲

    تفهیم اهمیت درس و نقش کاربردی آن در زندگی اجتماعی

  • ۳

    تأکید بر آموزش روش‌شناسی مطالعه هر درس

  • ۴

    توجه به فرایند کارآموزشی در کلاس: تمرین، تثبیت و تسلط

  • ۵

    پیگیری و نظارت بر یادگیری دانش آموزان

  • ۶

    انتخاب کتاب تکمیلی و یا کتاب کار در راستای اهداف کتاب درسی

  • ۷

    توجه به اصل پاسخگو بودن هم دانش‌آموز و هم معلم در قبال نتایج امتحانی

  • ۸

    پرهیز از ارائه تکالیف حجیم و بدون کیفیت و پرهیز از دادن جریمه

  • ۹

    ایجاد فرصت مطالعاتی و برگزاری اردوهای درسی

  • ۱۰

    نگاه موازی به همه درس‌ها (عمومی و اختصاصی) و پرهیز از جهت‌گیری و تمرکز دانش آموزان بر روی چند درس خاص

  • ۱۱

    تقویت روحیه نقد پذیری و فرهنگ مدارا و همزیستی مسالمت آمیز

  • ۱۲

    پیوند زدن مباحث درسی با حوزه های مختلف زندگی

  • ۱۳

    بروز رفتارهای مبتنی بر احساس مسئولیت و خیر خواهی

  • ۱۴

    تأکید بر روحیه و فرهنگ تبعیت از قانون و مقررات در تمامی مراحل زندگی و جایگاه ها

  • ۱۵

    تشویق و ایجاد انس و عادت به مطالعه

  • ۱۶

    رویکرد آموزشی مبتنی بر یادگیری مفهومی و تحلیل محتوا و پرهیز از آموزش حفظی و کلیشه‌ای

  • ۱۷

    تأکید بر آموزش مشارکتی و تعاملی

  • ۱۸

    رجحان روش آموزشی «فرآیند گرایی» بر « نتیجه گرایی» یعنی تقدم فهم و یادگیری بر نتیجه آزمون

  • ۱۹

    یادگیری واقعی به جای مهندسی آزمون

  • ۲۰

    توجه به اصل تفاوت های فردی در همه ابعاد آموزشی، اجتماعی و رفتاری

  • ۲۱

    تکیه بر مطالب و مفاهیم کتابهای درسی با تأکید بر محتوای پیدا و پنهان کتاب ها و بسط و تعمیق مطالب آن

  • ۲۲

    حفظ شأن و کرامت انسانی دانش آموزان در تمامی رفتارها و تعاملات

  • ۲۳

    تنظیم رفتارها و رعایت گفتارها با محوریت و تقویت مقوله « اخلاق»

  • ۲۴

    تاکید بر ادبیات کلامی فاخر و ارزشمند رعایت اصل انصاف و عدالت در مطالبات و رفتارها

  • ۲۵

    پرهیز از هرگونه تحقیر، توهین، سرزنش، تبعیض و تنبیه

  • ۲۶

    توجه به آداب و احترام متقابل ، توجه و تاکید بر تقویت « منطق و استدلال» در تمامی مراحل رفتاری و آموزشی

  • ۲۷

    اتخاذ روش روشنگرانه در مواجهه با خطای دانش آموزان

  • ۲۸

    تأکید بر دو هدف مهم در آموزش: فهمیدن، تفکر کردن و استدلال در تمام حوزه های زندگی- زیست اجتماعی ارزشمند

  • ۲۹

    تقویت فرهنگ کار، تلاش، سخت کوشی و خود اتکایی

  • ۳۰

    تاکید بر یادگیری و فرهنگ سازی کار جمعی و گروهی