آغاز …

با تأييدات خداوند متعال ، دبيرستان دين و دانش در سـال تحصيلی 73-72 با هدف ايجاد زمينه های مساعد به منظور رشد و ارتقای سـطح اعتقادی ، علمی ، اجتماعی و فرهنگی نوجوانان عزیز کشورمان در راستای تعاليم مذهبی ، تهذيب نفس و پرورش فضايل اخلاقی و انسانی تأسيس شد و در ادامه موفق به کسب رتبه درجه يک در طرح درجه بندی مدارس منطقه گرديد و تا کسـب مقام اول در امتحانات نهايی منطقه ارتقاء پيدا نمود .

فلسفه ما …

« دين و دانش» نامی قرآنی و مصداق آن آيه 2 سوره جمعه است که می فرمايد :

« يُزَکّيهم وَ يُعَلّمهُمُ الکتابَ و الحِکمَه »

با نزول اين آيه پيامبر اعظم(ص) به عنوان اولين و برترين مربی بشريت از جانب خداوند مأموريت يافت تا با اولويت «تربيت بر تعليم» و «پرورش بر آموزش» رسالتش را عملی ، و آنان را از ضلالت و گمراهی رهانيده و به وادی هدايت و نور رهنمون سازد .

مسؤلين و دست اندرکاران مؤسسه فرهنگی دين و دانش نيز با سرلوحه قرار دادن تعليمات و خلقيات آن پيامبر عظيم الشأن کليه فعاليت های تربيتی و آموزشی خود را در همان بستر تعريف و با چنان رويکردی نقشه راهشان را ترسيم و سپری نموده و خواهند نمود . ( ان شاء ا…)

اصول و رویکرد نظام تعلیم و تربیت در مجتمع

  • ۱

    توجه به رویکرد تربیتی و انسانی به‌عنوان زمینه و بستر برنامه‌های آموزشی

  • ۲

    تفهیم اهمیت درس و نقش کاربردی آن در زندگی اجتماعی

  • ۳

    تأکید بر آموزش روش‌شناسی مطالعه هر درس

  • ۴

    توجه به فرایند کارآموزشی در کلاس: تمرین، تثبیت و تسلط

  • ۵

    پیگیری و نظارت بر یادگیری دانش آموزان

  • ۶

    انتخاب کتاب تکمیلی و یا کتاب کار در راستای اهداف کتاب درسی

  • ۷

    توجه به اصل پاسخگو بودن هم دانش‌آموز و هم معلم در قبال نتایج امتحانی

  • ۸

    پرهیز از ارائه تکالیف حجیم و بدون کیفیت و پرهیز از دادن جریمه

  • ۹

    ایجاد فرصت مطالعاتی و برگزاری اردوهای درسی

  • ۱۰

    نگاه موازی به همه درس‌ها (عمومی و اختصاصی) و پرهیز از جهت‌گیری و تمرکز دانش آموزان بر روی چند درس خاص

  • ۱۱

    تقویت روحیه نقد پذیری و فرهنگ مدارا و همزیستی مسالمت آمیز

  • ۱۲

    پیوند زدن مباحث درسی با حوزه های مختلف زندگی

  • ۱۳

    بروز رفتارهای مبتنی بر احساس مسئولیت و خیر خواهی

  • ۱۴

    تأکید بر روحیه و فرهنگ تبعیت از قانون و مقررات در تمامی مراحل زندگی و جایگاه ها

  • ۱۵

    تشویق و ایجاد انس و عادت به مطالعه

  • ۱۶

    رویکرد آموزشی مبتنی بر یادگیری مفهومی و تحلیل محتوا و پرهیز از آموزش حفظی و کلیشه‌ای

  • ۱۷

    تأکید بر آموزش مشارکتی و تعاملی

  • ۱۸

    رجحان روش آموزشی «فرآیند گرایی» بر « نتیجه گرایی» یعنی تقدم فهم و یادگیری بر نتیجه آزمون

  • ۱۹

    یادگیری واقعی به جای مهندسی آزمون

  • ۲۰

    توجه به اصل تفاوت های فردی در همه ابعاد آموزشی، اجتماعی و رفتاری

  • ۲۱

    تکیه بر مطالب و مفاهیم کتابهای درسی با تأکید بر محتوای پیدا و پنهان کتاب ها و بسط و تعمیق مطالب آن

  • ۲۲

    حفظ شأن و کرامت انسانی دانش آموزان در تمامی رفتارها و تعاملات

  • ۲۳

    تنظیم رفتارها و رعایت گفتارها با محوریت و تقویت مقوله « اخلاق»

  • ۲۴

    تاکید بر ادبیات کلامی فاخر و ارزشمند رعایت اصل انصاف و عدالت در مطالبات و رفتارها

  • ۲۵

    پرهیز از هرگونه تحقیر، توهین، سرزنش، تبعیض و تنبیه

  • ۲۶

    توجه به آداب و احترام متقابل ، توجه و تاکید بر تقویت « منطق و استدلال» در تمامی مراحل رفتاری و آموزشی

  • ۲۷

    اتخاذ روش روشنگرانه در مواجهه با خطای دانش آموزان

  • ۲۸

    تأکید بر دو هدف مهم در آموزش: فهمیدن، تفکر کردن و استدلال در تمام حوزه های زندگی- زیست اجتماعی ارزشمند

  • ۲۹

    تقویت فرهنگ کار، تلاش، سخت کوشی و خود اتکایی

  • ۳۰

    تاکید بر یادگیری و فرهنگ سازی کار جمعی و گروهی